Centar za ispitivanje drumskih vozila – Saobraćajni fakultet Doboj


RESURSI CENTRA

Laboratorija za ispitivanje motora – Saobraćajni fakultet

Dinamometar “AVL Dyno Perform 160 kW”, Austrija

U laboratoriji se vrši izvođenje testova izdržljivosti motora do maksimalne snage od 85% i provođenje testa idržljivosti u brzim i ponovljenim varijantama opterećenja do 75% maksimalne snage.

Ispitivanja se vrše u statičkom i dinamičkom režimu rada benzinskih, dizel i hibridnih motora sljedećih parametara: snaga motora, moment motora, mjerenje istrošenosti klipova i cilindara kod motora u fazi razvoja, motora koji ulaze u proizvodni proces, kao i kod postojećih motora, mjerenje količine prolaza gasova pored  klipnih prstenova, pritisak kompresije u cilindrima, pritisak u usisnoj grani za vazduh od -1 do 2,5 Bar, pritisak izduvne emisije u izduvnom sistemu, pritisak ulja u motoru do 10 Bar, mjerenje pritiska i potrošnje goriva u raznim režimima rada motora, temperatura ulja u karteru, temperatura usisane grane za vazduh, temperatura u cilindrima motora, temperatura rashladne tečnosti motora, temperatura na dolaznom i odlaznom vodu interkulera, temperatura cijevi za gorivo, zampreminski protok usisanog vazduha, opacitivnost izduvnih gasova motora kod prototipske proizvodnje, remontovanih i novih motora, ispitivanje izduvne emisije različitih komponenti izduvnih gasova u neprerađenim izduvnim gasovima motora, enkodersko mjerenje ugla zakretaja na koljenastom vratilu, broj obrtaja motora.

Za upravljanje i vizuelizaciju ispitivanih podataka koristi se licencirani softver „AVL Puma“, „AVL Indicom“ i raspolažemo i licenciranim softverom „AVL Concerto“.

U laboratoriji se ispituju motori u fazi razvoja, novi i generalno remontovani benzinski, dizel i hibridni motori do 160 kW snage i obrtnog momenta do 400 Nm.

Spektrometrijski analizator izduvne emisije “AVL SESAM IFT 60”, Austrija

Laboratorija je opremljena visoko preciznim spektrometrom “AVL Sesam IFT 60” koji mjeri koncentraciju 32 komponente izduvnih gasova na molekularnom nivou. Da bi se dobila velika mjerna ponovljivost analize izduvnih gasova spektrometar je opremljen sistemom za čišćenje mjernih sondi tečnim azotom. U svrhu dobijanja preciznih mjernih rezultata između spektrometra i mjerne tačke povezan je ”AVL Prefilter” koji ima funkciju prečišćavanja čestične emisije izduvnih gasova i zagrijavanje mjernih sondi.

Koristi se za utvrđivanje koncentracije hemijskih jedinjenja u izduvnoj emisiji motornog vozila.

Dvostubna dizalica „Maha ECON III 4t”, Austrija

Dvostubna dizalica sa dva motora po 3 kW sa elektronskom vezom između stubova i asimetrično postavljenim ramenima dizalice i termički obrađenim navojnim vretenom koristi se u pripremi testnih jedinica u laboratorijama za ispitivanje motornih vozila i motora sa unutrašnjim sagorjevanjem.

Nosivost: 4000 kg, Visina podizanja: 2 m, Vrijeme podizanja/spuštanja: 40 s, Ugao obrtanja nosača vozila: 180°, Dužina nosača kratki/dugi teleskopski: 660-1260 mm, Visoka sigurnost bravljenja u zadatom položaju, Širina prolaza za vozilo: 2,46 m, Snaga: 2×3 KW.

Laboratorija za ispitivanje motornih vozila – Saobraćajni fakultet

Šasijski dinamometar “AVL Chassis Dyno 160 kW 4WD MiM”, Austrija

Sistem šasijskog dinamometra (platforma za ispitivanje motornih vozila) koristi se u sljedećim modovima rada: simulacija putnog opterećenja, kontrola brzine, vučna sila motornog vozila, mod ubrzanja.

Uređaj je specifično dizajniran i namjenjen za ispitivanje motornih vozila u raznim uslovima putnog opterećenja pri različitim brzinama kretanja (od 0 do 200 km/h), precizno mjeri: brzinu i ubrzanje vozila, vučnu silu vozila, snagu motora, izduvnu emisiju vozila, upravljivost vozila, potrošnju goriva, amortizovanost vozila, otpor kotrljanja vozila.

Princip mjerenja se zasniva na ubrzanju inercijskih masa valjaka. Određivanjem promjene ugaone brzine valjaka jednoznačno se određuje snaga motora na pogonskim točkovima.

U proračun je uključen korekcijski faktor koji u obzir uzima temperaturu vazduha i vazdušni pritisak, tako da se dobijaju tačni podaci ispitivanja koji se smatraju fizički relevantnim bez obzira na vremenske uslove.

Da bi se dobili tačni rezultati mjerenja vučnih karakteristika vozila u mjerni sistem je integrisana funkcija provođjenja “coastdown” testa, koji služi da se dobije što preciznija aproksimacija dinamičkih parametara vozila i određivanje otpora kotrljanja vozila.

Pored otpora kotrljanja sistem mjeri i gubitke snage u transmisiji da bi izmjerio tačnu snagu na zamajcu motora.

Šasijski dinamometar je opremljen uređajem za automatsko centriranje točkova vozila i uređajem za automatsku promjenu međuosovinskog rastojanja. Da bi se omogućilo hlađenje motora testnog vozila na šasijski dinamometar „AVL Chassis Dyno 160 kW 4WD MiM“ integrisan je ventilator čiji zapreminski protok iznosi 26500 m3/h.

Za podešavanje testnih parametara šasijskog dinamometra koristi se licencirani softver „AVL Veacon“, a za vizuelizaciju mjernih rezultata koristi se softver „AVL Power Measurement“.

Šasijski dinamometar se koristi za mjerenje vučnih karakteristika vozila sa pogonom na prednjoj, zadnjoj osovini i pogonom na sva četiri točka, namjenjen je za zakonodavne procedure kontrole kvaliteta u eksploataciji vozila i istraživanja kod dizajna vozila.